Koel slapen met 5 tips van onze slaapexperts

Word je ‘s nachts wakker omdat je het te warm hebt? Maar weet je niet goed hoe je nu koeler kunt slapen? Wij vroegen het onze slaapexperts en zij deelden speciaal voor jou hun 5 gouden tips! 


Koeler slapen met 5 tips van onze slaapexperts:


Waarom is koel slapen zo belangrijk?

Een juiste lichaamstemperatuur is essentieel voor een goede slaapkwaliteit. Heb je het te warm of te koud, dan word je wakker en doorloop je niet alle slaapfases. Zo krijg je niet de diepe slaap en REM-slaap die jij nodig hebt om te herstellen. 

Zodra je in slaap valt ga je door meerdere slaapfases heen en uiteindelijk kom je in de diepe slaap terecht. In deze fase komt jouw lichaam volledig tot rust en herstel jij dus fysiek. 

Na de diepe slaap krijg je de REM-slaap. Tijdens deze slaap worden indrukken verwerkt en wordt opgedane kennis opgeslagen in jouw langetermijngeheugen. Gedurende deze slaapfase vindt vooral emotioneel herstel plaats. 

Om uitgerust wakker te worden heb je diepe slaap én REM-slaap nodig. Krijg je hiervan te weinig? Dan sta je niet uitgerust op. Door te slapen in een frisse en koele ruimte krijgt jouw lichaam de kans om voldoende af te koelen en zo alle slaapfases te kunnen doorlopen. Zo krijg jij het herstel die jij nodig hebt om de volgende dag weer fris op te staan. 

Hoe kan je dan koeler slapen?

De belangrijkste factor in kwalitatief goede slaap is dus jouw lichaamstemperatuur. Door te zorgen voor een goede kamertemperatuur en te kiezen voor de juiste materialen qua matras, deken en beddengoed kan jij koeler slapen

5 tips om koeler te slapen

De belangrijkste factoren voor een frisse en een goede slaap zijn de omgevingstemperatuur, een goede luchtkwaliteit en de materialen van jouw matras en beddengoed. Lees hier de adviezen van onze experts voor een frisse en betere nachtrust.  


De tips van onze slaapexperts:

  1. Lucht overdag de slaapkamer
    Zet alle ramen en deuren tegen elkaar open zodat het lekker kan doorwaaien en er voldoende frisse lucht is.
  2. Laat de verwarming altijd uit staan
    Voorkom droge lucht en een te hoge temperatuur in je slaapkamer door de verwarming ook overdag uit te laten. 
  3. Ventileer ook ‘s nachts voldoende
    We verliezen tot wel 500 ml vocht tijdens onze nachtrust en dit blijft allemaal in onze slaapkamer hangen. Een vochtige ruimte is niet bevorderlijk voor onze slaapkwaliteit. Laat daarom de ramen open en zet ook de deur naar de gang open.
  4. Kies voor het juiste materiaal matras
    Bepaald materiaal zoals bijvoorbeeld rubber zorgt ervoor dat je het juist warmer krijgt. Een matras van koudschuim ventileert goed en zorgt er juist voor dat je koeler slaapt.
  5. Kies voor katoenen beddengoed
    Een ventilerende stof is essentieel voor goede slaap. Kies daarom voor beddengoed dat gemaakt is van katoen. Zo kan jouw lichaam eenvoudig vocht afvoeren en zich volledig focussen op rust. 

Koel beddengoed van YOUSLEEP

Een matras van koudschuim helpt je goed op weg om koeler te slapen, maar net zo belangrijk is het juiste beddengoed dat je erop doet. Kies daarom voor beddengoed en een dekbed dat goed ventileert. Denk aan bedlinnen dat voor 100% gemaakt is van katoen en een dekbed met een katoenen tijk. 


Slaap frisser en aangenamer met deze producten van YOUSLEEP:



Lees meer blogs


Zwitserse kwaliteit

Het YOUSLEEP. matras is een Zwitsers product, geproduceerd van Zwitserse grondstoffen en volgens de strenge Zwitserse kwaliteitsnormen. Deze kwaliteitsnormen staan wereldwijd garant voor hoge kwaliteitswaarde.

Nederlandse prijs

YOUSLEEP. biedt de beste prijs! Dat is mogelijk door efficiënte werkprocessen, het doen van verstandige investeringen, de reële prijsstelling en een bedrijfsfilosofie die kiest voor ‘enthousiaste klanten’ boven 'maximale winst'.